PENGALAMAN PERTAMA MENGENAI KEHIDUPAN


20 Julai 2010
arini last wat check up..seawal pagi lagi aku da bangun..mempersiapkan diri..lebey kurang pukul 10 kami berdua pergi ke klinik..arini juga last scan..alhamdulillah..doc ckp, air ketuban cukup, uri da matang n bby berada di laluan yg betul..terasa sangat2 malas nk pegi skola..mintak2 la xde releif arini memandangkan arini aku juz 4 masa je..ahh..bwk je bebudak ni masok library..lantak kowang la nk naik antu kat dlm 2..balik dr skola, bdn rs xlarat sgt..pas semayang maghrib, masak jap..then layan FB..makan, then tido..letihnyaaaa....maybe sbb bby da besa kt dlm ni..abg kua g bistro jap..

21 Julai 2010
12.30 mlm - terasa pelek..bangun laju2..tgk baju da basah..air ketuban pecah ke..?org ckp, air ketuban byk, asal ckit je ni..xpe2..sambung tdo balik..abg stil lom balik..
2.30pagi - skali lagi terjaga..basah abes baju tdo..jerit panggil abg..terkejut gak la de..abg cuba tenangkan aku..aku tepon mak..tp, pelek..nape xrasa sakit langsung..?tukar baju..smbung tdo..
7.30 pg - mak call..tnye sakit x..aku ckp xrs pape..tp, air stil turun..mak suh g hospital..takot baby lemas..Ya Allah..jgnla jadi pape kat anak aku ni..
11.00 pg - abg baru bangun..ajak de g hospital..aku mkn siap2 takot nnt lapa..barang sume da redi..camera pon da charge siap2..uihhhh..aku da nk besalin ke ni..?xde rs takut..xde rs gementar..cuma rs xcaya..
1.30 ptg - masuk CAP..ramainya org..ketibaanku di bilik bersalin disambut dgn jeritan org yg nk bersalin..aduyaiii..seramnye denga..cemana la time aku nnt..dan wat pertama kalinya,seorg doc lelaki, yg ensem, muda (mb sebaya aku),baru kawen..nk cek bukaan aku..mak aihhhh..malu siot..!!!paksa dlm rela~jln xbukak lagi..tolak masuk wad..
3.00ptg - da officially pakai baju pink..dok wad klaz 2..rs cm besa je..sbb xsakit pape..abg kene g skola semula..rs cm nk suh de stay, tp..xpe laa.."ptg kang abg dtg.."sejuk je denga...
8.00mlm - masuk antibiotik kt tgn..aduhaiii..Tuhan, permudahkanlah urusanku..sakitnya, tuhan je yg tau..kontruksi stil xrs..relax..g jln2 dlm wad..jupe ramai member..dok sembang2..ada yg da lebey due date..ade yg kene percepatkan..mcm2 kes..
10.00 mlm - tido..walaupon xnyenyak mane..

22 Julai 2010
8.00 pagi - masuk ubat..wahhhhhhhh...!!!!rs cm nk nanges je..sakit,siot..!!!!!!!!tp, ok lagi..sbb doc pompuan yg wat..lepak kat katil sejam..then baru mkn..xlalu sgt..mungkin gementar..nk mandi pon malas..tido je laaa..
12.00 - abg ckp de dtg mlm kang..alaaaa lamenye nk tggu mlm..bukan ape..aku jd rindu plak ngn lelaki 2..xpuas ckp2 ngn de..arini claz abg full lak..hmmmm xpe la..layan borak ngn kakak2 bilik depan..
2.00pm - check jln..aduhhhhh...stil 1cm..sakitnye kene seluk.. :(..masuk lagi ubat..aduyaiiii..Tuhan, berikanlah aku kekuatan..aku da di referkan sbg special kes..
6.00pm - mak ngn abah dtg..aku da setat xselesa..sakit..nk mkn pon xlalu..kul 7 mak balik..waktu melawat da abes..
10.00 mlm - abg dtg..bawak pisang..so, kitowang pon layan pisang ber2..borak2 jap..aku da setat rs sakit..setengah jam skali..abg ckp, susah2..operate je laa..mungkin de rs kasihan tengok aku kene masuk antibiotik every 4 hours..kalo bole, aku nk lahirkan bby ni, normal..tp, kalo tuhan da ckp aku kene operate..aku redha je..doa dan zikir xlepas2..sakit, wehhhh...!!!
12.00 am - 6.am - aduhaiii..aku da setat rs sakit 5 menet skali..sehinggakan BP aku naek..mane taknye, aku xtdo mlm sbb menahan sakit yg xterhingga 2..kul 2pagi cek jln..tp, stil 1cm..Ya Allah, banyak ke dosa aku..?Ya Allah..ampunkanla dosa ku..permudahkanlah urusanku ini..

23Julai 2010
7.00 pagi - cek jln..stil 1cm..tp da xrasa sakit kene seluk sbb sakit kontraksi lagi kuat..xmasok ubat da..teros tolak ke LR..mkn siap2..kemas2 beg..then tukar uniform..berdebar..?xde pon..rs cm nk cepat2 kuarkan bby..
8.30 pg - masuk air..aku mintak epidural..sbb xtahan sgt..pas amik epidural..baru dpt tdo..2pon 2jam je..pas2, da rs sakit balik..tanye misi " epidural xjalan da ke..?" misi ckp, jalan je ni..nape, sakit ke..?rs cm nk ketok je kepala de..ingat aku suke2 ke nk tnye g2..mestila sakit..bengong..!!!
11.00 pg - cek jln..alhamdulillah da bukak 4cm..patotla rs sakit..ade lagi 6 cm..agak2 mlm kang kot aku besalin..abg maik mc..de ckp de cm nk demam..aku suh de masuk LR..de ckp pas semayang jumaat nnt de masuk..
3.00ptg - wahhh..rs kontruksi setiap seminit..xsempat nk tarik nafas pon..ingat pesan mak..selawat n zikir byk2..tarik nafas laju2..lepas cepat2...oxygen yg disedut 2 pon xrs ade kesan..aku rs same je..suh misi panggil abg masuk dlm..ble nmpak je muka abg..ok cket..de dok seblah..denga bunyi CTG baby..mcm2 mende de tanye..tp, aku jwb cm nk xnk je..bukan pe..aku sakit cm nk mati nih..de nk panggil misi..aku ckp, jap lagi..xrela di seluk berkali2..
3.30 ptg - xtahan sgt dah...suh abg panggil misi..misi cek jln..kepala baby da nmpak..so da leh push..abg terus berdiri kat pintu..doc suh abg diri seblah kiri aku.."eima nk besalin da ke..?abg yg berdebar ni" rs cm nk tergelak..tp, xterkeluar..doc da siapkan perkakas..abg bisik kt telinga aku " selawat eima..zikir byk2.."proses push 2 mengambil masa tah berapa kali..sbb aku agak pancit..mb da kehabisan tenaga..abg yg banyak bg support..suh kuakan bby sbb jantung bby da slow..dengan sisa2 kudrat yg ada..aku push sehabis2nya..akhirnya..
3.50pm - terasa lega..kali pertama lihat bby rs cm xcaya..anak aku ke 2..? nape de xnanges pon..?ok ke..?xtau air mata ape yg mengalir..abg sapukan..abg pujuk.. " abg, 2 anak kite" then, baru denga bby nanges..misi letak kt dada..abg azan dan iqamatkan..alhamdulillah..zuriat kami yg pertama selamat dilahirkan..
4.00pm - bby ditolak masuk NICU..sbb doc nk observe..takut ade jangkitan kuman sbb aku licking more than 36 hrs..so, sbb 2, xde gamba bby saat fresh 2..
8.00 mlm - kami ber2 jalan slow2 g wad NICU..tgk bby..rs cm xcaya..bby 2..anak kami..yg klaka nye..kami xangkat pon bby 2..sbb masing2 xberani..lawak tol..pegang gitu2 je..

24 Julai 2010
pulang ke rumah...bermula episod seorang mama dan papa

0 budak merepek:

Post a Comment