ceritera kawen


haaa..sebut pasal kawen,mesti ramai yang tersenyum sorang2..bg yang da kawen, mesti teringat2 pengalaman berkahwin,kan..?bg yang belom kawen pulak..suke berangan2 nak kawen cam dalam taman laa ape laa,kan..?biase la tuh..bg aku,kawen 2, skali je dlm idup..tanak kawen bebanyak kali (insyaAllah) so sedaye upaye nak wat majlis kite 2, segrand yg mungkin..bia orang yang datang 2..terpaku melihat kejelitaan kite..kan ke kite raje sehari..?

kawen 2, mmg menjadi salah satu sunnah nabi kite..jadi, kalau kite kawen, kite telah melakukan perkara yang nabi suke..secara tak langsung dapat pahala..dan dapat gak mengelakkan diri dari melakukan dosa..kann..??

tp kan..ade orang, leh pulak jadik tren..arini kawen, sok cerai..okeh, aku paham dan tak dapat nak sangkalkan lagi bahawa setiap jodoh 2, ditangan tuhan..tp, tuhan sangat2 lah benci kepada perceraian..perkara yang diharuskan tetapi Allah paling tak suke..elakkanlah,ye..?

seharusnye, setiap pasangan mestilah saling bertolak ansur, tolong menolong dan memahami..kalo ko mase becinte, bukan main lagi romantik tak hengat..jalan mesti punye nak pegang pinggang,lepas kawen, pon kekalkanlah..biarpon anak ko da bederet kat blakang 2..kalo seblom kawen leh wat,apesal pas kawen,rs malas nak wat..?kalo seblom kawen, bukan main ko caring tahap cipan menggigil..setiap detik dan ketika tak lepas phone dr tangan..nak tanye kabar..ape lah salah2nye, pas kawen pon wat2 anta msg tanye kabar kat hubby korang 2..

selalunye, seblom kawen, kte salu ckp,
"xpe, i tak kisah u xde duet,yang..janji u cinta kat i sorang je.."
nak mampos ko...!!xde duet,xyah laa nak kawen, even nak elakkan maksiat..bukan senang wehhh nak kawen kalo ko xde keje tetap..yg boleh kasi bini ko makan pakai..org pompuan ni plak..macam2 hal nak dibelinye..xmacam org laki..1 pasang kasut je.kasut 2 la g keje, kasut 2 la g kenduri kawen..org pompuan lain..sbb da mmg Allah ciptakan org pompuan begitu details skali setiap ape yg dilakukan...2belom masuk belanje dapo, nak bayar bil2..utang ptptn (bg yg berpendidikan tinggi la,kan), sewa umah,loan 2 dan loan ni..memacam wehh..encik hubby yang keje tetap 2 pon,lintang pukang gak aku nengok de mengatur kewangan keluarga kami..ni kan pulak keje ko..setakat keje kat pasar malam..adoiyaaiii..!!

ade 1 umat manusia yang aku kenal nih..umo baru je 28 tahun..tapi da 2x jadi janda..ishh..xbaik,kan ckp g2..sok-sok tuhan balas kat aku cemane..?tp,kan..nak je aku kasitau kat de..
"orang kawen, ko pon nak kawen gak..tp, ak paham ape 2 sebenarnye perkahwinan.."
tp,kang kalo aku ckp cam2..sian la pulak..aku xde la kejam sangat,tp, xjugak baik sgt hati..sbb punca de becerai 2 ialah masalah kewangan..ok,fine bg aku kalo laki de diberhentikan keje.tp, dr seblom kawen lagi de da tau laki 2, xbekerja. kat situ da leh pk memandangkan de pon da ade pengalaman berkahwin yg pertama,so, de bolehla berfikir secara waras tp,malangnye, otak de tak sampai untuk berfikir cemane aku fikir..

ohhh..mudahnye perkahwinan tu apabila disebut..tetapi, tanggungjawab yang terletak dibahu sangat berat dan jika boleh diberitahu secara lisan pasti ramai yang taknak berkahwin..


p/s:cter diatas adalah melalui pengalaman sendiri..setiap individu yang diceritakan benar2 wujud dan masih hidup sehingga kini..

Photobucket

0 budak merepek:

Post a Comment