~al-fatihah buat mereka~




malam tadi, aku ade bace 1 blog ni..eh..eh..2 sebenarnye..
aku ingatkan, aku dah cukup banyak diuji oleh Tuhan..
rupanya, mereka lagi hebat dengan ujian Tuhan...
dan, sumpah..kalo aku yang diuji sebegitu, aku tak tahu cemane nak hadapinya..
dan, benarlah kata bonda,
"Allah takkan uji seseorang hambaNya diluar kemampuan"
subhanallah...

ape isi kandungan blog yang begitu menginsafkan aku..??
tentang pemergian si kecil manja disebabkan kecuaian pihak ke3..
memang ajal dan maut, ditangan Tuhan..
tapi, kite sebagai orang dewasa, dah menjadi tanggungjawab..
menjaga si kecil yang tak berdaya..
bukan ke di akhirat nanti kte juga yang akan ditanya..??

ye, baca isi kandungan blog tu..
membuatkan aku sedikit gusar dan bimbang..
tetiba aku rase berbelah bahagi untuk keluar mencari rezeki..
pasti anak-anakku akan ditinggalkan di nursery..
cemane kalo sesuatu berlaku..??
kata ayahanda "tawakkal dan berserah masa hantar tu"
ape nak kata kalo time kte anta anak kat situ pagi td..
elok je tersenyum manje..siap buat lambaian..
tapi itu merupakan kali terakhir kite melihat senyuman dan lambaian anak kite..?
kite jemput petangnya pulak, si kecil dah pucat, dan terkulai layu tidak bernyawa..??
Ya Allah...gerunnya...

sumpah, aku tak kuat hadapi semua tu...
sumpah aku takut nak habiskan pembacaanku..
terfikir olehku..
bagaimana malam pertama si mama tanpa sikecil tidur disisinya..??
bagaimana pula bila susu dah mula meleleh keluar tapi, si kecil sudah tiada untuk meminumnya..?
ape yang si mama tu rasa..?
Allah hu Akhbar...
tu belum lagi tengok baju-baju dia..
barang mainan dia...
perkakas-perkakas de..
dan yang paling menyebakkan..
tengok sijil kelahiran dia dikepilkan sekali ngan sijil kematian dia...
Ya, Allah...

kalo dulu, si mama bising-bising barang mainan bersepah-sepah..
sampaikan terpijak..
kerusi meja makan, tunggang terbalik..
kusyen, dok kat bawah..
tapi..selepas hari itu, semuanya dalam keadaan baik..tak bergerak..tak terusik..
dan,
kepulangan si papa dari tempat kerja pon tidak lagi disambut dengan rengekan mahu didukung..

subhanallah...

YA ALLAH...
Kau panjangkanlah usia puteri ku ini..
Kau lindungilah dia dari segala bahaya...
Kau berikanlah peluang untukku menjaga dia sehingga nafas terakhirku..

Tuhan...
izinkanlah aku untuk hidup dengan senyuman dan tangisan puteriku ini sehingga hujung nafasku..


*al-fatihah buat penghuni kecil syurga..buat si mama dan papa si kecil semoga ketabahan anda menjadi bunga indah dalam kehidupan yang penuh dugaan..
Photobucket

0 budak merepek:

Post a Comment