ombak rindu : novel vs filem


kalo korang perasan, skang ni..rata-rata wall kt fesbuk 2 sume update pasal cte ni..
sume dok cte pasal cte ni...
"sedih gle weh..dr setat smpai abes aku nangis"
membuatkan hati perempuan aku turut terkinja-kinja nak tengok filem ni..
satu lagi novel yg aku bace difilemkan malah, oleh pengarah yang same...

tapi..itu cuma seketika..
aku taknak lagi dikecewakan..
n of cos la aku letak harapan yg tggi...
mesti aku nak tengok kesadisan izzah,mestilah aku nk tengok kesosialan haris
kan...?

ingat lagi LBS..?
aku g tengok cte ni, time tengah sarat dlu..
dan laki aku setia disisi aku walaupon die amat-amat sekali tak suke tengok filem melayu...
tapi, disebabkan aku terkinje2..
denga org ckp, cte ni bapak best...
terpaksalah de follow gak...

tapi, alangkah hancur dan kiciwa hati aku...
watak kasyah..xde la sesetan mane..
watak ayu pon same..biapun aku mmg minat kt lisa..
scene yang perlukan adegan romantik pon takde..
yang mane itulah inti cerita 2...
dan,last skali..sepatutnye, kasyah ngn baby de naik komuter..
kat situlah yg patutnye jd scene yg paling sedeh...

novel ni,aku bace time form 2 dlu..
tapi masih segar setiap jalan cerite...
so, ble difilemkan,mestilah aku expect cte ni akan bagus dan baik..
walaupon 100%tak same, at least, ade kesan jugaklaaa..ni, hampehhhh..!!
kalo letak tajuk lain kat cter 2, pon aku tak perasan 2 cter LBS

sepatutnye, penulis skrip 2, biala penulis asal yg buat...
sbb, ni karya de,
watak2 yg dia ciptakan, bia la dia yg pilih barisan pelakonnya...
sbb, ahadiat akasyah mesti tau..
peminat novel ni..mesti expect tinggi..
ape pengarah ni, tak bace ke novel ni...
yang farid kamil pon..ckp da bace novel..apesal tak terkesan, bang...

so, aku amik keputusan...
nak tggu je cter ni kua kat astro ria..
bukan kat astro first,ok...?
tak raye, tahun baru cina, tayang lah tu...

pesan aku pada pengarah-pengarah diluar sane...
apekorang dah sangat ketandusan ide ke..?
sume pon nak adaptasi dari novel..
pastu takbest mane pon...
yang tak baca novel lg, memanglaa..
tabik spring kt korang..yg dah penag bc novel...?
kaut untung atas dasar pe,..?

kalo tak cter antu..cte novel..
sme je..
entah ble la aku nak rase berbaloi-baloi beli tiket filem melayu..
kang, tak beli..ckap tak sokong industri filem tempatan...
tapi kalo filem cm hampehhh..nak sokong amendenye...??


*khabir bakhtia, tlgla wat filem LBS semula...
Photobucket

0 budak merepek:

Post a Comment